FONTOS közlemény!
Előzetes információ a 2025. évi versennyel kapcsolatban:
A hardveres paraméterek annyiban változnak, hogy a döntőben szelepszigetekkel kell a PLC-s feladatot megoldani.
Ehhez mindenki – központilag szervezve – a döntő helyszínén kap egy eszközt. Az új eszköz használatához a döntőt megelőző időszakban, a VB által koordinált online felkészítési lehetőséget biztosítunk majd a verseny honlapján (https://pneumatikaverseny.hu/webinarok/).
Jancsik Árpád, versenyfelelős
A Versenybizottság az OKPMV technikai, tartalmi elemeinek folyamatos frissítésére, aktualizálására törekszik a főtámogatók segítségével. Az aktuális változásokkal kapcsolatos operatív információkat ezen szabályzat keretein kívül tudatjuk az iskolákkal jellemzően a verseny honlapján, illetve emailben.
OKPMV versenybizottsága, 2024. november
Versenyszabályzat_2024
A Csernyánszky Imre Országos Középiskolai Pneumatika és Mechatronika Versenyen részt vehetnek mindazok a nappali munkarend szerinti tanulók, akik az ipari pneumatikát, elektropneumatikát, PLC ismereteket szakképzésben (tantárgyi keretek között, vagy szakkörön) tanulják. A versenyzőket iskolájuk nevezi a versenyre.
A verseny témakörei
- Irányítástechnika elméleti ismeretek
- Pneumatika ismeretek
- Hidraulika ismeretek
- Elektrotechnika ismeretek
- Elektropneumatika ismeretek
- A PLC technika, programozás
- A szakiránynak megfelelő műszaki számítások
Nevezés a versenyre
Jelentkezni a szervezők által a https://pneumatikaverseny.hu/ honlapon nyilvánosságra hozott Google űrlapon lehet. A versenyre egy intézmény tetszőleges számú versenyzőt nevezhet, ám célszerű figyelembe venni, hogy a gyakorlati feladatsor megoldása kétfős csapatokban történik. A nevezési határidő, a nevezési díj összege, és a nevezési díjak utalásának módja szintén a honlapon jelenik meg.
A verseny fordulói
Elődöntő (iskolai válogató verseny)
Helyszíne a versenyzők iskolája, időpontját a honlapon tesszük közzé. A verseny felügyeletéről, szabályos megtartásáról a nevező iskola gondoskodik.
Elmélet:
A 100 pontos, interaktív tesztet számítógépes környezetben kell megoldani.
A feladatsor elérési linkje, a felhasználónevek és a jelszavak a versenyfordulót megelőzően a nevező iskola által megadott e-mail címekre kerülnek kiküldésre.
A teszt megoldása a megadott kezdési időponttól lehetséges, a megoldásra maximum 100 perc áll rendelkezésre. A feladatokat és a lehetséges válaszokat minden versenyző más-más sorrendben kapja. A megoldás menetét a versenyző a válaszadás befejeztével lezárhatja, de 100 perc elteltével a program automatikusan lezár. A feladatmegoldás közben visszalépés lehetséges, rossz megoldásnál nincs pontlevonás. Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el kedvezőbb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat. A lezárást követően a versenyző láthatja az elért pontszámát, teljesítményét.
A nevező iskolának, illetve a felügyelő tanárnak a feladata gondoskodni arról, hogy legyen Internetelérés a versenyzők számára, de a versenyző más oldalakra ne látogathasson!
Gyakorlat:
A gyakorlat 4 db tervezési, konstrukciós feladatból áll, amelyből 1 db pneumatikus,
1 db elektropneumatikus, 2 db PLC megoldást kér. Összesen 100 pont érhető el. A feladatokat leíró.pdf dokumentum az elméleti tesztre adott idő (100 perc) leteltével válik letölthetővé a versenyért felelős vezető számára. A feladatokat a 2 fős csapatok gyakorló táblán, illetve PLC programon készítik el, melyre összességében 150 perc áll rendelkezésükre.
A megoldásokat feladatonként az iskola szaktanára(i) értékeli(k) és rögzíti(k) a feladatok neve mellé írt pontszámmal az előlapon, majd a kiértékelt dokumentumot pdf formátumban szkennelik, tömörítik. A fájl neve a versenyzők vezetékneve és iskolájának székhelye (pl.: Kovacs_Kiss_Jaszbereny.zip) legyen. Ezt a tömörített fájlt kell feltölteni a Moodle felületre. A gyakorlaton használt szoftverekről a nevező iskola gondoskodik, a feltöltésre a befejezést követően maximum 24 óra áll rendelkezésre.
A beérkező megoldásokat a zsűri összesíti, véglegesíti. A véglegesített eredmény birtokában a versenybizottság összeállítja a döntő mezőnyét, melybe a legjobb eredményt elérő kétfős csapatok jutnak be, de minden iskolából legalább egy csapat.
Egy iskolából legfeljebb két csapat juthat be a döntőbe. A versenybizottság indokolt esetben további csapatok behívásáról is dönthet. A döntőbe behívott csapatok névsorát a versenybizottság a verseny honlapján közzéteszi. Ezt követően a nevező iskolák a honlapon közölt módon tehetik meg esetleges észrevételeiket az eredmény bejelentését követő 48 órán belül, ha valamilyen hibát vélnek felfedezni.
Döntő
A helyszínről és az időpontról a honlapon lehet tájékozódni. Mivel a verseny hagyományosan vándorverseny, ezért mindig az ország más-más iskolájában kerül megrendezésre a döntő. Résztvevői minden évben az Elődöntő (iskolai válogató verseny) eredményei alapján a versenybizottság által behívott kétfős csapatok.
Elmélet:
A 100 pontos, interaktív tesztet számítógépes környezetben kell megoldani, melynek helyszínei az aktuális döntőt szervező iskola erre kijelölt helyiségei. A feladatsor webcímét, a felhasználóneveket és a jelszót a döntőbe jutott tanulók hozzák magukkal az elődöntőből, azzal megegyezőek a belépési azonosítók.
A feladat a megadott időpontban kezdhető, a megoldásra 100 perc áll rendelkezésre. A feladatokat és a lehetséges válaszokat minden versenyző más-más sorrendben kapja. A megoldás menetét a versenyző a válaszadás befejeztével lezárhatja, de 100 perc elteltével a program automatikusan lezár.
A feladatmegoldás közben visszalépés lehetséges. A pontszámok a kerekítés szabályait figyelembe véve, két tizedesig kerülnek megadásra.
Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el jobb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat. A döntőt szervező iskolának, a felügyelő tanárnak a feladata gondoskodni arról, hogy legyen Internet elérés a versenyzők számára, de a versenyzők más oldalakat ne látogathassanak, okos eszközt ne használjanak a verseny alatt.
Gyakorlat:
A gyakorlat, amelyet kétfős csapatokban kell megoldani 4 db tervezési, konstrukciós feladatból áll, amelyből 1 db pneumatikus, 1 db elektropneumatikus, 2 db PLC megoldást kér.
A gyakorlati konstrukciós feladatok maximális pontszáma 150 pont, időkerete maximum 150 perc.
A hibadiagnosztika maximális pontszáma 30 pont (15+15 pont a kétfajta pulton), időkerete maximum 30 perc csapatonként.
A gyakorlat összpontszáma 180 pont. A pontszámok a kerekítés szabályait figyelembe véve, két tizedesig kerülnek megadásra.
A konstrukciós feladatokat a versenyzők által hozott, előzetesen ismertetett elemkészlet alapján összeállított, valós eszközökön kell összeépíteni, de az előkészítéshez szimulációs program is használható. Részleges működésre részpontszám kapható. A teljesen jó megoldásoknál, pontegyezőségnél a konstrukciós feladat elkészítési ideje dönt.
A verseny díjazása
Minden résztvevő tanuló emléklapot kap.
- Egyéni verseny -III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap az eredmény alapján.
Értékelése: adott versenyző elméleti, gyakorlati és hibadiagnosztikai pontszámainak összessége. Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el kedvezőbb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat.
- Csapatverseny-III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap, a kétfős csapatok által teljesített gyakorlati pontszámok alapján.
Értékelése: adott csapat versenyzőinek gyakorlati (1 db pontszám), és közös hibadiagnosztikai (1 db pontszám) pontszámainak összessége. Pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik a legtöbb helyes megoldást adták. További pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik rövidebb idő alatt oldották meg a konstrukciós feladatokat.
- Összetett verseny-III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap a csapat két tagjának elméleti pontszámából és a közös gyakorlati pontszámból adódó eredmény alapján.
Értékelése: adott csapat versenyzőinek külön-külön elméleti (2 db pontszám), közös gyakorlati (1 db pontszám), és közös hibadiagnosztikai (1 db pontszám), pontszámainak összessége.
Pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik a legtöbb helyes megoldást adták. További pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik rövidebb idő alatt oldották meg a konstrukciós feladatokat.
A támogatók különdíjakat is felajánlhatnak. Ezeknek az odaítéléséről a versenybizottság dönt.
- A felkészítők munkájának elismerése. A versenybizottság oklevéllel díjazza a felkészítő kollégák tevékenységét a felkészített versenyzők eredményei alapján.
Értékelése: A felkészítő tanárok sorrendjét az általuk a felkészített versenyzők összetett versenyben elért pontszámainak átlaga adja (az általuk felkészített versenyzők döntőben elért összpontszáma osztva a versenyzők számával).
A legmagasabb pontszámot elért felkészítő tanár ARANY fokozatot, a második helyezett EZÜST fokozatot, a harmadik helyezett BRONZ fokozatot kap. Pontegyenlőség esetén többen is megkapják ezt a fokozatot.