FONTOS közlemény!

Előzetes információ a 2025. évi versennyel kapcsolatban:

A hardveres paraméterek annyiban változnak, hogy a döntőben szelepszigetekkel kell a PLC-s feladatot megoldani.
Ehhez mindenki – központilag szervezve – a döntő helyszínén kap egy eszközt. Az új eszköz használatához a döntőt megelőző időszakban, a VB által koordinált online felkészítési lehetőséget biztosítunk majd a verseny honlapján (https://pneumatikaverseny.hu/webinarok/).

Jancsik Árpád, versenyfelelős

A Versenybizottság az OKPMV technikai, tartalmi elemeinek folyamatos frissítésére, aktualizálására törekszik a főtámogatók segítségével. Az aktuális változásokkal kapcsolatos operatív információkat ezen szabályzat keretein kívül tudatjuk az iskolákkal jellemzően a verseny honlapján, illetve emailben.

OKPMV versenybizottsága, 2024. november

Versenyszabályzat_2024

A Csernyánszky Imre Országos Középiskolai Pneumatika és Mechatronika Versenyen részt vehetnek mindazok a nappali munkarend szerinti tanulók, akik az ipari pneumatikát,  elektropneumatikát, PLC ismereteket szakképzésben (tantárgyi keretek között, vagy szakkörön) tanulják. A versenyzőket iskolájuk nevezi a versenyre.

A verseny témakörei

  • Irányítástechnika elméleti ismeretek
  • Pneumatika ismeretek
  • Hidraulika ismeretek
  • Elektrotechnika ismeretek
  • Elektropneumatika ismeretek
  • A PLC technika, programozás
  • A szakiránynak megfelelő műszaki számítások

Nevezés a versenyre

Jelentkezni a szervezők által a https://pneumatikaverseny.hu/ honlapon nyilvánosságra hozott Google űrlapon lehet. A versenyre egy intézmény tetszőleges számú versenyzőt nevezhet, ám célszerű figyelembe venni, hogy a gyakorlati feladatsor megoldása kétfős csapatokban történik. A nevezési határidő, a nevezési díj összege, és a nevezési díjak utalásának módja szintén a honlapon jelenik meg.

A verseny fordulói

Elődöntő (iskolai válogató verseny)

Helyszíne a versenyzők iskolája, időpontját a honlapon tesszük közzé. A verseny felügyeletéről, szabályos megtartásáról a nevező iskola gondoskodik.

Elmélet:

A 100 pontosinteraktív tesztet számítógépes környezetben kell megoldani.

A feladatsor elérési linkje, a felhasználónevek és a jelszavak a versenyfordulót megelőzően a nevező iskola által megadott e-mail címekre kerülnek kiküldésre.

A teszt megoldása a megadott kezdési időponttól lehetséges, a megoldásra maximum 100 perc áll rendelkezésre. A feladatokat és a lehetséges válaszokat minden versenyző más-más sorrendben kapja. A megoldás menetét a versenyző a válaszadás befejeztével lezárhatja, de 100 perc elteltével a program automatikusan lezár. A feladatmegoldás közben visszalépés lehetséges, rossz megoldásnál nincs pontlevonás. Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el kedvezőbb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat. A lezárást követően a versenyző láthatja az elért pontszámát, teljesítményét.

A nevező iskolának, illetve a felügyelő tanárnak a feladata gondoskodni arról, hogy legyen Internetelérés a versenyzők számára, de a versenyző más oldalakra ne látogathasson!

Gyakorlat:

A gyakorlat 4 db tervezési, konstrukciós feladatból áll, amelyből 1 db pneumatikus,
1 db elektropneumatikus, 2 db PLC megoldást kér. Összesen 100 pont érhető el. A feladatokat leíró.pdf dokumentum az elméleti tesztre adott idő (100 perc) leteltével válik letölthetővé a versenyért felelős vezető számára. A feladatokat a 2 fős csapatok gyakorló táblán, illetve PLC programon készítik el, melyre összességében 150 perc áll rendelkezésükre.

A megoldásokat feladatonként az iskola szaktanára(i) értékeli(k) és rögzíti(k) a feladatok neve mellé írt pontszámmal az előlapon, majd a kiértékelt dokumentumot pdf formátumban szkennelik, tömörítik. A fájl neve a versenyzők vezetékneve és iskolájának székhelye (pl.: Kovacs_Kiss_Jaszbereny.zip) legyen. Ezt a tömörített fájlt kell feltölteni a Moodle felületre. A gyakorlaton használt szoftverekről a nevező iskola gondoskodik, a feltöltésre a befejezést követően maximum 24 óra áll rendelkezésre.

A beérkező megoldásokat a zsűri összesíti, véglegesíti. A véglegesített eredmény birtokában a versenybizottság összeállítja a döntő mezőnyét, melybe a legjobb eredményt elérő kétfős csapatok jutnak be, de minden iskolából legalább egy csapat.

Egy iskolából legfeljebb két csapat juthat be a döntőbe. A versenybizottság indokolt esetben további csapatok behívásáról is dönthet. A döntőbe behívott csapatok névsorát a versenybizottság a verseny honlapján közzéteszi. Ezt követően a nevező iskolák a honlapon közölt módon tehetik meg esetleges észrevételeiket az eredmény bejelentését követő 48 órán belül, ha valamilyen hibát vélnek felfedezni.

Döntő

A helyszínről és az időpontról a honlapon lehet tájékozódni. Mivel a verseny hagyományosan vándorverseny, ezért mindig az ország más-más iskolájában kerül megrendezésre a döntő. Résztvevői minden évben az Elődöntő (iskolai válogató verseny) eredményei alapján a versenybizottság által behívott kétfős csapatok.

Elmélet:

100 pontos, interaktív tesztet számítógépes környezetben kell megoldani, melynek helyszínei az aktuális döntőt szervező iskola erre kijelölt helyiségei. A feladatsor webcímét, a felhasználóneveket és a jelszót a döntőbe jutott tanulók hozzák magukkal az elődöntőből, azzal megegyezőek a belépési azonosítók.

A feladat a megadott időpontban kezdhető, a megoldásra 100 perc áll rendelkezésre. A feladatokat és a lehetséges válaszokat minden versenyző más-más sorrendben kapja. A megoldás menetét a versenyző a válaszadás befejeztével lezárhatja, de 100 perc elteltével a program automatikusan lezár.

A feladatmegoldás közben visszalépés lehetséges. A pontszámok a kerekítés szabályait figyelembe véve, két tizedesig kerülnek megadásra.

Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el jobb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat. A döntőt szervező iskolának, a felügyelő tanárnak a feladata gondoskodni arról, hogy legyen Internet elérés a versenyzők számára, de a versenyzők más oldalakat ne látogathassanak, okos eszközt ne használjanak a verseny alatt.

Gyakorlat:

A gyakorlat, amelyet kétfős csapatokban kell megoldani 4 db tervezési, konstrukciós feladatból áll, amelyből 1 db pneumatikus, 1 db elektropneumatikus, 2 db PLC megoldást kér.

A gyakorlati konstrukciós feladatok maximális pontszáma 150 pont, időkerete maximum 150 perc.

A hibadiagnosztika maximális pontszáma 30 pont (15+15 pont a kétfajta pulton), időkerete maximum 30 perc csapatonként. 

A gyakorlat összpontszáma 180 pontA pontszámok a kerekítés szabályait figyelembe véve, két tizedesig kerülnek megadásra.

A konstrukciós feladatokat a versenyzők által hozott, előzetesen ismertetett elemkészlet alapján összeállított, valós eszközökön kell összeépíteni, de az előkészítéshez szimulációs program is használható. Részleges működésre részpontszám kapható. A teljesen jó megoldásoknál, pontegyezőségnél a konstrukciós feladat elkészítési ideje dönt.

A verseny díjazása

Minden résztvevő tanuló emléklapot kap.

  • Egyéni verseny -III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap az eredmény alapján.

Értékelése: adott versenyző elméleti, gyakorlati és hibadiagnosztikai pontszámainak összessége. Pontegyenlőség esetén az a versenyző ér el kedvezőbb helyezést, aki rövidebb idő alatt oldotta meg a feladatokat.

  • Csapatverseny-III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap, a kétfős csapatok által teljesített gyakorlati pontszámok alapján.

Értékelése: adott csapat versenyzőinek gyakorlati (1 db pontszám), és közös hibadiagnosztikai (1 db pontszám) pontszámainak összessége. Pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik a legtöbb helyes megoldást adták. További pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik rövidebb idő alatt oldották meg a konstrukciós feladatokat.

  • Összetett verseny-III. helyezettje oklevelet és tárgyjutalmat kap a csapat két tagjának elméleti pontszámából és a közös gyakorlati pontszámból adódó eredmény alapján.

Értékelése: adott csapat versenyzőinek külön-külön elméleti (2 db pontszám), közös gyakorlati (1 db pontszám), és közös hibadiagnosztikai (1 db pontszám), pontszámainak összessége. 

Pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik a legtöbb helyes megoldást adták. További pontegyenlőség esetén az a csapat ér el kedvezőbb helyezést, akik rövidebb idő alatt oldották meg a konstrukciós feladatokat.

A támogatók különdíjakat is felajánlhatnak. Ezeknek az odaítéléséről a versenybizottság dönt.

  • A felkészítők munkájának elismerése. A versenybizottság oklevéllel díjazza a felkészítő kollégák tevékenységét a felkészített versenyzők eredményei alapján.

Értékelése: A felkészítő tanárok sorrendjét az általuk a felkészített versenyzők összetett versenyben elért pontszámainak átlaga adja (az általuk felkészített versenyzők döntőben elért összpontszáma osztva a versenyzők számával).

A legmagasabb pontszámot elért felkészítő tanár ARANY fokozatot, a második helyezett EZÜST fokozatot, a harmadik helyezett BRONZ fokozatot kap. Pontegyenlőség esetén többen is megkapják ezt a fokozatot.